Avaleht uudised Nõuanne Odav varuosa võib osutuda võltsinguks
Odav varuosa võib osutuda võltsinguks

Odav varuosa võib osutuda võltsinguks

0
0

Internetist või kahtlasest töökojast odavat varuosa ostes võib paremal juhul sattuda detailini, millel puudub garantii. Halvemal korral aga labase võltsinguni.

Piraatvaruosade äri rahvusvaheline käive ulatub 250 miljardi euroni. Autovaruosatootja ZF Friedrichshafen AG Baltimaade ja Soome võtmekliendi halduri Urmas Tölpi sõnul kasvab must turg iga aastaga, kus juures võltsingute näiline kvaliteet paraneb samuti.

“Mõnel puhul on võltsing nii ilmne ja vilets, et ajab naerma. Teisel on vaja väga terast silma ja asjatundlikkust, et õige valest eristada,” rääkis Tölp. “Vahel ei pruugi isegi mehhaaniku kogenud silmast piisata, rääkimata tavalise autoomaniku teadmistest. Seepärast ongi oluline, et töökojad ja varuosamüüjad oleksid n-ö lihtsa inimese usaldusisikuteks ja pakuksid ainult volitatud esindajalt ostetud varuosi.”

Kõige lihtsam on turustada piraatõlisid ja määrdeid, sest originaaliga identse või sellega väga sarnase anuma saab osta väga lihtsalt. Samuti trükkida sobivad kleebised. Näiteks suleti hiljuti Leedus õlivabrik, mille aastane käive oli hinnanguliselt 4 miljonit eurot. “Tehas” toimis vanas kolhoosihoones, kuhu sõitis kohale tsisternauto, millest lasti erinevate brändimärkidega anumatesse täpselt samasugune tume vedelik. Silt võis öelda, et tegemist on täissünteetilise kvaliteetõliga, kuid reaalselt oli tegemist solgiga.

“Kõige võltsitumad on kõige tuntumad brändid, sest neid on kõige lihtsam müüa,” rääkis Tölp. “Kui pakend näeb originaalne välja, siis ükski tavaline silm või nina ei suuda selgeks teha, kas tegemist on õige või vale asjaga. Auto mõistab seda aga üsna kiiresti, kuid kahju võib olla siis juba lootusetult suur.”

Piraattoodete kasutamine ei erine ükskõik millisest muust organiseeritud kuritegevuse toetamisest. Venemaal avastatud õlide “villimisvabrikud” on sageli väga viletsas seisus hooned, kus orjalikes tingimustes töötavad illegaalid.

Väga suur osa piraatvaruosadest toodetakse Hiinas, kuid Tölpi sõnul tuleb eriti ettevaatlik olla siis, kui tootele või pakendile ei ole kirjutatud valmistajamaa nime või on selle asemel midagi ebamäärast. Juhul, kui valmistajaks on märgitud Hiina, on tõenäosus petta saada väiksem.

Tölp lisas, et piraatvaruosad ja -tarvikud on üle maailma väga suur probleem, mis Eestis eeskätt tänu töökodade vastutustundlikkusele püsinud võrdlemisi väiksena. Ometi ilmub ka siin ja teistes Baltimaades neid aeg-ajalt välja. Üheks põhjuseks on internetipoed, kust võib 500-eurosele originaalvaruosale saada täiesti tundmatu nimega alternatiivi mitu korda odavamalt. Endast lugupidav mehaanik peaks kahtlast toodet nähes kliendile selgitama võimalikke ohte ja sellist mitte paigaldama, sest sõltuvalt detailist, võivad purunemisega kaasnevad ohud liikluses olla vägagi suured.

Teine küsimus on netifirmad, mis pakuvad originaalvaruosi väga odavalt. Ettevõte võib tegutseda Poolas, olla registreeritud mõnda Saksamaal asuvasse korterisse ja osta oma tooted Hiinast. Ehkki detail võib olla originaal, annab sellele garantii müüja ning kui varuosaga midagi Eestis juhtub, on väga keeruline, kui mitte võimatu, mingit kompensatsiooni saada.

“Tean juhtumeid, kus müüjaga võetakse ühendust, räägitakse lugu ära ja saadakse vastuseks, et nii odava hinna eest ei saagi mingit garantiid,” lausus Tölp. “Töökodadel ja mehaanikutel lasub tegelikult suur vastutus, sest nemad peavad sõidukiomanikule selgeks tegema, et kallim varuosa on kallim, sest see on tegelikult ka parem kui internetist leiduv samasugune, kuid tundmatu firma toodetud detail.”

Näiteks annab Ebay autotootjate originaalvaruosa koodide järgi väga palju valikuid, mis jätabki mulje, et sama asja saab osta palju soodsamalt. Tegelikult sellistes keskkondades adekvaatne kontroll puudub. Nii internetis kui reaalelus aitab võltsingu lisaks ebaselgele päritolumaale ära tunda ebakorrektne brändinimi.

KG Knnutsson

 

JÄTA KOMMENTAAR

Sinu e-posti aadressi ei avalikustata Nõutud väljad on märgitud *