Avaleht uudised Tehnika Raskeveokite teemaksu puhul riik automaatkontrolli süsteemi ei kavanda
Raskeveokite teemaksu puhul riik automaatkontrolli süsteemi ei kavanda

Raskeveokite teemaksu puhul riik automaatkontrolli süsteemi ei kavanda

0
0

Majandusministeeriumi kavandatava veoautode teemaksu puhul automaatkontrollpunkte kõrge maksumuse tõttu ei kavandata, kontrolli hakkaksid teostama patrullid ja EL-i piiripunktid.

Kuigi riigikantselei tellitud uuringu kohaselt on võimalik rakendada teekasutustasusid täielikult ilma kontrollita, siis on kõrgema teekasutustasude laekumise huvides kehtestada kontroll, seisab tasude kehtestamise väljatöötamiskavatsuses.

Automaatset kontrolli oleks võimalik teha automaatse numbrituvastuse tehnoloogia abil, sellise süsteemi käivitamise kulud koosnevad kesksüsteemi ja teeäärsete kontrollpunktide rajamisest ning hooldusest. Riigiteede ulatuses kuluks sellise süsteemi rajamiseks ligikaudu 56 miljonit eurot. Kuna aga avalikult kasutatavate teede korral lisanduvad riigiteedele ka kohalikud teed, siis võib eeldada, et nii investeeringu, kui ka korrashoiu maksumus oleks oluliselt suurem.

Kuna automaatkontrolli korral oleks uue tasu rakendamine ebamõistlikult kulukas võrreldes tuludega, siis on otstarbekam kehtestada manuaalne kontroll.

Manuaalse kontrolli teostamine seisneks patrullide poolt teel sõidukite numbrimärkide põhjal andmebaasist teekasutustasu tasumise kontrollimises ning samuti kontrollis EL-i välispiiril. “Teekasutustasude kontrollimiseks liiklusjärelevalve käigus ei ole vaja suurendada liiklusjärelevalve mahtu, vaid koos teiste nõuete täitmisega tuleks kontrollida ka teekasutustasu tasumist,” seisab väljatöötamiskavatsuses.

Lisaks politsei- ja piirivalveameti teostatavale liiklusjärelevalvele on väljatöötamiskavatsuse kohaselt otstarbekas anda teekasutustasude tasumise kontrolli võimalus ka maksu- ja tolliametile.

Seoses veoautode teekasutustasudega tuleb kehtestada ka erinevad võimalikud sanktsioonid veoauto teekasutustasu seaduse nõuete rikkumise eest. Võimalik on sarnaselt Lätiga kehtestada erinevad sanktsioonid teekasutustasu tasumata jätmise eest ja valesti tasutud teekasutustasu eest.

Hinnanguliselt kujuneb Lätiga sarnase e-vinjeti süsteemi loomise investeeringumaksumuseks ligikaudu 170 000 eurot ning aastaseks hoolduskuluks uuringu kohaselt ligikaudu 500 000 eurot. Peale selle kaalutakse ka e-vinjeti müügiautomaatide soetamise vajadust, et tagatud oleks võimalus piiripunkti lähedal e-vinjett soetada.

Majandusministeerium saatis sel nädalal kooskõlastusringile eelnõu, mille järgi hakkaks riik 2018. aastast alates maksustama täismassiga alates 12 tonnist veokite teekasutust, päevane teekasutustasu määr oleks 10–12 eurot ja aastane määr 700–1300 eurot.

 

JÄTA KOMMENTAAR

Sinu e-posti aadressi ei avalikustata Nõutud väljad on märgitud *