Avaleht uudised Nõuanne Kaassõitja käitumine võib autojuhti segada
Kaassõitja käitumine võib autojuhti segada
0

Kaassõitja käitumine võib autojuhti segada

0
0

Autojuhi tähelepanu segamine või tema ärgitamine ohtlikke manöövreid tegema võib kaasa tuua traagilisi tagajärgi. Eriti puudutab see probleem nooremaid ja kogemusteta autojuhte, kes on altimad riskeerima.

AAA Foundation for Traffic Safety poolt läbi viidud uuringust selgub, et enam kui 10% õnnetusjuhtumitest on põhjustatud autojuhti segava kaassõitja poolt. „Kaassõitja võib märkimisväärselt autojuhi käitumist mõjutada ja seeläbi ohtlikke olukordi luua,“ märgivad Renault’ sõidukooli õpetajad. „Oluline on rõhutada, et kaassõitjal on liikluses samuti kanda väga vastutusrikas roll.“

Sõbrast kaasreisija võib avaldada isegi negatiivsemat mõju kui näiteks perekonnaliige. Monash University Accident Research Centre’is läbi viidud uuringud näitavad, et naissoost autojuhid võivad suurema tõenäosusega langetada riskantseid otsuseid, kui autos on meessoost kaassõitja. Meessoost kaassõitjad julgustavad naissoost juhte sagedamini ohtlikke manöövreid tegema, kui seda juhtub meessoost juhi ja naissoost kaassõitja kombinatsiooni puhul, või ka juhul kui mõlemad sõitjad on naissoost. „See tuleneb ilmselt sellest, et mehed peavad ennast paremateks sõitjateks ja ei oska adekvaatselt hinnata selles rollis olevaid naisterahvaid,“ räägivad Renault’ sõidukooli õpetajad.

„Sõidu ajal ei tohiks teha asju, mis võivad autojuhi keskendumist segada ja tähelepanu hajutada,“ lisavad Renault’ autokooli treenerid. „Samamoodi ei tohiks autojuhile näidata asju, mis juhivad tema pilgu teelt kõrvale – näiteks viibata teeäärse maja suunas või näidata mõnda pilti. Niisamuti ei tohiks ootamatult hüüatada, sest ehmunud autojuht võib seepeale sooritada ohtliku manöövri.“ Juhti segab ka see, kui kaassõitja „abistab“ roolihoidmisel, lülitab sisse kojamehi või reguleerib raadiot, vajutades selleks roolil paiknevaid nuppe.

Eriti ohtlik on selline käitumine nooremate liiklejate puhul, kellel kogemusi ja oskusi vähem – nad pole tihtipeale piisavalt tähelepanelikud ja sooritavad ohtlikke manöövreid. Osalt võib selle põhjuseks olla ka asjaolu, et noor autojuht tahab sõpradele oma oskusi demonstreerida, tehes otsuseid, mis seavad ohtu nii juhi kui ka kaassõitjate elu. „Kogenematus, bravuurikus, usk oma eksimatusesse ja soov teistele iga hinna eest oma oskusi näidata tähendab tegelikult hoopis kõigile väga ohtlikku kombinatsiooni. Üsna sageli lõpevad sellised sõidud paraku traagiliselt,“ hoiatavad Renault’ sõiduõpetajad.

Lisaks tuleb erilist tähelepanu pöörata sellele, kui kaassõitjateks on lapsed. Kui autojuht sõidab lapsega üksi, siis tuleb veenduda, et lapsel oleks käepärast mänguasi, mis hoiaks teda tegevuses. Kui laps peaks sõidu ajal nutma puhkema, siis on mõistlikum autoga ohutus kohas peatuda ja jätkata sõitu alles siis, kui laps on rahunenud.

Kuidas olla vastutustundlik liikleja? Vastutustundlik liikleja on see, kes ei sega autojuhti ning aitab teda vajadusel – näiteks kaarti lugeda. Ohutu liiklemine sõltub paljuski kaasreisijast ning õigustatud on näiteks autojuhi noomimine, kui viimane peaks liikluseeskirju rikkuma. Kunagi ei tohiks nõustuda sõitmast juhiga, kes on või tundub joobes.

Ole eeskujulik kaassõitja:

– ära nõua autos valju muusika kuulamist;
– ära suitseta autos, kui see põhjustab autojuhile ebamugavust;
– hoidu sõidu ajal rooli hoidmast; – ära sega autojuhti;
– ära luba autojuhti mobiiltelefoniga rääkida, kui ta ei kasuta käed-vabad süsteemi;
– ära hüüata ootamatult, sest see võib autojuhti ehmatada;
– ära lasku sõidu ajal vaidlusse;
– ära julgusta autojuhti ohtlikke manöövreid tegema, kui ta pole endas kindel;
– ära istu autosse, kui juht on joobes
– proovi iga hinna eest ka teda roolist eemal hoida.

JÄTA KOMMENTAAR

Sinu e-posti aadressi ei avalikustata Nõutud väljad on märgitud *