Avaleht uudised Nõuanne Ökosõit ehk kuidas lihtsalt kulusid vähendada
Ökosõit ehk kuidas lihtsalt kulusid vähendada
0

Ökosõit ehk kuidas lihtsalt kulusid vähendada

0
0

Ökosõit on teisiti öeldes säästlik sõiduviis. Pean, või õigemini pidasin, ennast üsnagi ökonoomse ja säästliku sõiduviisi viljelejaks, kuna püüan vältida liigseid manöövreid, järske pidurdusi, kiirendusi jms. Pärast Eesti ühe suurima ja kogenuima sõidukooli OÜ Autosõit poolt korraldatud säästliku sõiduviisi koolituse läbimist oli minu üllatus aga suur. Minu teadmised olid ennatlikud ja minu sõiduvõtted kui mitte öelda valed, siis kindlasti mitte sellised, mida võis pidada säästlikuks.

Mis siis minuga nimetatud täiendkoolitusel juhtus? Esmalt pidin linnas läbima etteantud marsruudi, mis oli ligikaudu 15 kilomeetrit pikk ja kestis 40 minutit. Testsõidu sooritasin manuaalkäigukastiga varustatud Peugeot 3008-ga, millel oli mootorikaane all tuksumas 1,6 liitrine ja 115 kW bensiini tarbiv turbomootor. Saavutasin esimese testsõidu oma tavapärase sõidustiiliga keskmiseks kütusekuluks linnas 7,4 liitrit 100-le kilomeetrile.

Peale esimest testsõitu instrueeris sõidukooli juhendaja mind mitmest olulisest ökosõidu põhitõest. Pean kohe märkima, et midagi uut ma otseselt ei kuulnudki. Pigem sain ma aru, et ma võin ju üht koma teist teada, kuid kas ma ka neid teadmisi reaalses elus ja oma igapäevases sõidustiilis viljeleda oskan… Lisaks pean mainima, et ökosõidu koolituse alguses oli minu üks kõige suuremaid eelarvamusi see, et isegi, kui ma omandan mõne uue ja säästlikuma sõiduvõtte, siis hakkan ma liikluses oluliselt kauem aega kulutama. Miks? Aga mis see säästlik sõiduviis muud olla saab, kui rahulikum liiklemine ja suurem ajavaru. Kõik need eelarvamused said koolituse ja edasise treeningu käigus ümber lükatud.

Näiteks selgus järgnevate testsõitude käigus, et rohelise fooritule süttides on vägagi kasulik üsna kiiresti ja väledalt kiirendada ning saavutada lubatud ja liiklusoludele vastav sõidukiirus. Mida kauem aega kiirendusele kulutada, seda suuremaks muutub tarbitud kütuse kulu. Seega – ära jää foori taga tukkuma – kiirenda väledalt ning saavuta ohutult, ent kiiresti vajalik lubatud ja liiklusoludele vastav sõidukiirus.

Teine väga suure mõjuteguriga kütust säästev kavalus on saavutada ja säilitada olukord, kus sõiduk on pidevas liikumises. Tuleb vältida olukordi, mil sõiduk täielikult seisatub. Esmapilgul tundub see võimatu, sest linnas on ju foorid ja ega seda „rohelist lainet“ väga tihti ei esine, kuid peale mõningast treeningut, ja nii uskumatu kui see ka ei ole, see õnnestus. Tuleb lihtsalt pilk eesoleva sõiduki tagatuledest veidi kaugemale ette tõsta. Tuleb tähele panna eesolevaid fooritulesid ja hoida mõistlikku pikivahet nii eesliikujatega kui fooritsüklitega. Isiklikust kogemusest võin kinnitada, et minul õnnestus treeningu käigus läbida 15 kilomeetrit Tallinna linnas (keskklinna ümbruses) selliselt, et ma pidin peatuma vaid ühe korra (võrreldes hommikuse esimese katsega enne ökosõidu teadmiste omandamist, mil ma peatusin võrreldava pikkusega trassil kokku 10 korda!). Uskuge, see on võimalik! Ja mis veelgi üllatavam – kui ma koolituspäeva alguses läbisin 15 kilomeetrit 40 minutiga ja keskmine kütusekulu oli 7,4 l/100 km, siis peale uute sõiduvõtete omandamist ning läbides identse hommikuse trajektoori õhtuse tipptunni ajal, olid minu tulemused järgmised: teepikkus 15 kilomeetrit, aeg vähenes 40-lt minutilt 36-le ja keskmine kütuse kulu vähenes -16,7% ehk 7,4 liitri asemel kujunes kütusekuluks linnas 6,2 liitrit 100-le kilomeetrile. Märkimisväärsed muudatused!

Lühidalt kokkuvõetuna on säästliku sõiduviisi kuldreeglid, mis aitavad Teil säästa kuni -25% oma sõiduki kütusekulult, järgmised:

• Ära soojenda autot kohapeal – mootor soojeneb sõiduga kiiremini
• Kasuta madalaid mootoripöördeid (bensiinimootoril kuni 2500, diiselmootoril kuni 2000 p/min), kuid kiirenda reipalt. Vaheta kõrgemale käigule võimalikult ruttu, vajutades gaasipedaali seejuures max 2/3 asendisse
• Liikluses otsi vajalikku teavet aegsasti – suuna pilk kaugele
• Väldi täielikke peatumisi ja kasuta sõiduki liikumisenergiat
• Seiska mootor, kui peatud kauem kui 20 sekundit (näiteks rongi taga oodates)
• Pidurdades jäta käik sisse – siis on kütusekulu null
• Eemalda sõidukist liigne pagas, võimalusel ära paiguta pagasit katusele (iga 20 kg suurendab kütusekulu 1% võrra)
• Kasuta konditsioneeri, istmesoojendust ja teisi elektrilisi seadmeid vaid vajadusel, säästad kütusekulult kuni 5%
• Kontrolli rehvirõhku, normist 0,5 baari väiksem rehvirõhk tähendab 10% suuremat kütusekulu
• Jälgi kiirusepiiranguid ning kasuta igal võimalikul juhul püsikiirusehoidjat (sõites 90 km/h asemel 100 km/h, on kütusekulu kuni 10% kõrgem)

JÄTA KOMMENTAAR

Sinu e-posti aadressi ei avalikustata Nõutud väljad on märgitud *